Monday, June 20, 2011

CINTA ADALAH ANUGERAH.


Dunia percintaan. Kenapa aku pilih untuk membebel pasalnya? Hm, kerana dari pemerhatian aku ketika aku ber-belogwalking tadi, ramai bloggers yang meluahkan perasaan cinta mereka pada belog masing2. Ada yang gembira, ada yang marah, ada yang kecewa, dan ada juga yang sedang di lamun cinta terlarang! nauzubillah.. hm... aku tidak terkecuali. Hm perasaan ini memang sesuatu yang lazim.. yang pasti akan dirasai ole semua manusia di atas muka bumi ini.. tiada satu pun yang tertinggal dari menikmati keindahan dan keperitan rasa pemberian Allah S.W.T ini.



Setiap dikalangan kita telah ditakdirkan untuk mendapat seorang teman yang berlainan jantina nya. Kekasih, suami, isteri.. itu istilah nya. Lelaki diciptakan untuk perempuan, dan begitu juga sebaliknya. Pada satu ketika, ketika mata terpandang, masa akan terhenti, jantung akan bergoncang, naluri mula berkocak. Ketika itula, sedikit demi sedikit alunan cinta meresap dalam hati kita. Kadang2 ada lelaki mahupun perempuan yang tidak sedar mereka sudah lama mencintai teman mereka. Ada pula seakan2 menolak cinta. Percayalah, tiada siapa yang mampu menolak kuasa cinta.. apabila Allah berkehendakan nya terjadi, maka terjadilah. Ianya merupakan fitrah manusia.



Remaja, sinonim dengan dunia cinta pertama. Mula berkawan, gelak bersama, ke sekolah bersama, berutus surat, saling bertukar no, mula berkongsi rahsia dan masalah.. akhirnya, muncul perasaan sayang.. kita selalu andai kan yang cinta di bangku sekolah hanyalah sekadar cinta monyet, cinta yang tidak kekal lama.. namun, bagi aku cinta ini merupakan cinta pertama.. kenangan nya  kadang kala mampu memberi kesan yang mendalam dalam hati kita. Bagi mereka yang bertuah, cinta pertama kekal hingga ke akhir hayat, ada pula yang terpaksa menderita kehilangan cinta pertama, lalu di carinya lagi cinta yang seakan2 sama.. hm, kompleks nya cinta.

Bagi mereka yang sudah mendirikan rumah tangga, bersyukurlah kerana kamu berjaya mengabadikan cinta itu ke jalan yang di redhai Allah. Peranan cinta beriringan dengan tanggungjawab. Lelaki menjadi suami, perempuan menjadi isteri. Bukti cinta adalah dengan lahirnya anak2 yang comel, yang menjadi penyeri hidup si suami dan si isteri.. Subhanallah.. sungguh hebat perjalanan cinta..



Orang selalu menyalahkan cinta apabila berlaku suatu pergaduhan mahupun perpisahan. Sebenarnya cinta itu tiada salahnya. Kita sebagai manusia yang salah dalam melaksanakan tanggungjawab dalam bercinta. Kadangkala cinta menjadi hambar, tiada lagi naluri ingin bercinta menyebabkan satu pasangan hampir tenggelam dalam kemarau itu. Hm ketahuilah sebenarnya terlalu banyak cara untuk menjadikan cinta lebih utuh dan kekal hingga ke akhir hayat. Sebaik2 cara adalah dengan bermohon kepada Allah supaya di kekalkan perasaan cinta itu.


Ada beberapa tips yang aku google dan ingin aku kongsikan dengan kawan2 lain.. siapa yang sedang bercinta, boleh lah baca dan mungkin praktikkan.. mana tahu, dapat membantu. 




Cara mengetahui si dia pilihan tepat kamu atau tidak:
1. Rasa serasi walaupun baru berkenalan dengan dia.

2. sentiasa gembira ketika bersama si dia.

3. tidak pernah meragui si dia, maknanya yakin yang si dia turut mengingati   kamu.

4. hubungan berjalan lancar tanpa cabaran yang besar.

5. ada persefahaman dalam kebanyakan perkara dan dalam melakukan keputusan.




Kesilapan dalam bercinta:
1. bercinta kerana harta.

2. bercinta kerana desakan usia.

3. bercinta kerana rasa tertarik dan simpati (asmara).

4. bercinta untuk membalas jasa.

5. bercinta dan bernikah hanya untuk kepuasan seks.

6. bernikah kerana paksaan keluarga.

7. bernikah kerana belas kasihan.

8. bernikah kerana desakan usia. 



Seperti aku dan kekasih.. 
Tips cinta jarak jauh: 
1. percaya pada pasangan.

2. setia walaupun jauh.

3. berjumpalah walau seketika.

4. tanya khabar setiap hari.

5. beri kejutan walaupun berjauhan. 

5. elakkan jarak menjadi perosak hubungan.  

2 comments:

  1. nice entry :)


    p/s : tlg aen leh? tlg like gmbar aen masuk contest

    http://officialaenlicious.blogspot.com/2011/06/life-is-so-colorful-photo-contest.html

    ReplyDelete